//
you're reading...
Estat Espanyol

Per què el bus de Podemos no és una bona idea?

Traure un autobús al carrer, com tot, no és bo ni roín per se.

Els problemes de Podemos són:

– Oportunitat. S’homologuen a un grupuscle friki com HazteOir. La polèmica més recent amb un bus ha sigut aquesta, que és el que associarà la gent en primera instància. Un partit amb 4 milions de vots i més de seixanta diputats queda igualat en l’imaginari als mètodes de publicitat d’HazteOir.

– Coherència. Serà molt difícil argumentar que demanaves fa quatre dies la prohibició contundent de l’autobús d’HazteOir i ara presentes com una “campanya estrela” el teu propi bus polèmic (tot i que, és clar, no són homologables un i altre). Queda com que el teu criteri és arbitrari i les coses són mereixedores de prohibició o aplaudiment segons si les fas tu o els teus oponents ideològics.

– Mal gust. Al meu parer, no es pot traure un bus al carrer amb el qual estàs assenyalant persones concretes. A més d’una clara incitació a l’odi, també pot ser una difamació en el cas de gent que no té casos de corrupció que l’afecten judicialment.
– Polític. Si la corrupció és sistèmica, no pots gastar noms i cognoms, perquè llavors estàs focalitzant que la corrupció és cosa d’unes pomes podrides que, a més, o estan en presó o estan retirats o estan investigats. Per tant, si hi ha una “trama”, el sistema i la justícia funciona, perquè està perseguint-la. És un problema d’enfocament, amb el que has aconseguit projectar el contrari del que volies dir.

– Comunicació. Així com la importació del concepte de “casta” que usava Beppe Grillo a Itàlia va ser un encert comunicatiu i que mobilitzava el motor populista, “la trama” peca de construcció intel·lectualista d’algú que li agrada muntar-se pel·lícules, per dir-ho d’alguna manera. No apel·la els sectors que estàs buscant.

– Cohesió interna. El bus projecta també la divisió del partit. Que Íñigo Errejón no n’haja dir ni pruna és una dada que no necessita més explicació.

– Utilitat. El bus et deixa nu davant de les contradiccions de tota formació que es vol transformadora davant de la política institucional. Teòricament, una forma polèmica de comunicació ha de cridar l’atenció sobre un treball més profund, no ser la finalitat en ella mateixa. En aquest cas, no és fàcil trobar-hi substància.

– Saturació. A aquestes alçades, qui no coneix el que diu el bus és perquè no vol o perquè ho té amortitzat. Rato fent sonar la campaneta o Bárcenas alçant el dit són imatges que queden massa vistes.

Resumint: qui és el geni en comunicació que ha pensat que això del #TramaBus era una bona idea?

He de reconéixer que estic perdent a ritme de rècord el respecte intel·lectual que els tenia -des de la discrepància- al nucli “complutense” que va formar i impulsar Podemos. Crec que s’estan transformant en la seua caricatura.

Anuncis

Debats

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Ricard Chulià

Compromís Horta Sud

DeBat a Bat

%d bloggers like this: